Тримата братя и златната ябълка: местоимения

„Местоимението е дума, която се използва вместо друга дума и означава определени неща.“ – Дионисий Тракийски, 2 в. пр.н.е.

Чуй приказката, изпълни задачите.


1. Посочи верните твърдения в теста.




Браво, отлична работа! Можеш да обобщиш всички видове местоимения тук:

За изкушените изследователи тук помествам откъс от една твърде интересна студия „Символите на мъдростта във Вишну Пурана и Тримата братя и златната ябълка“ от Анна Кълцева.

Златната ябълка в българската вълшебна приказка „Тримата братя и златната ябълка“, подобно на златната нишка във Вишну Пурана, също е двигател на действието. Приказката разказва как двамата по-големи братя не успяват да опазят златната ябълка. Само третият – най-малкият по възраст, прави това. Но не става по-щастлив. Тръгва с братята си да преследва ранената хала. Братята му го изоставят в долната земя, където той първо вижда три девойки. Две си подхвърлят златни ябълки, а третата играе с обикновена. Именно тя му дава вълшебен пръстен, след което третият брат убива ламята. Но земята се разтваря и той попада в още подолна земя. Там убива триглава змия и спасява бебета орлета. Бащата орел го извежда на найгорната земя, юнакът се жени за третата, най-умната девойка, а дървото всяка година ражда само по една златна ябълка. Златната ябълка се „появява“ само на три места в приказката – в завръзката, когато става причина за действието на тримата братя и конкретно за активността на най-малкия; по средата на действието само се напомня, че има такова нещо като златна ябълка – с две златни ябълки играят две от отвлечените принцеси, но третата няма такава, което не пречи тя да е наймъдрата – привиден парадокс в контекста на символа на мъдростта; третото „появяване“ на златната ябълка е в заключителното изречение на приказката – за сватбата на третия брат под дървото, което продължава всяка година да ражда по един златен плод. Така е внушена поуката – знанието, мъдростта е вечна, тя пребъдва; светът и хората се развиват чрез нея. В приказката дървото със златни плодове символизира дървото на познанието – образ, който присъства във всички свещени текстове на религиите по света. Знае ли третият брат, че златната ябълка не е ябълка, а знание? Този въпрос не стои пред незнайния създател на „Тримата братя и златната ябълка“. Според Спас Мавров този създател е жрец от българската национална традиция – един от колобрите, които по своята мъдрост нямат равни на себе си (Мавров, 2009, с. 8). И чрез приказната образност те предават на своите ученици знания за създаването на Вселената и човека, докато за обикновените хора приказките са само забавление. Третият, най-малкият брат, притежава необходимите морални и физически качества да спечели борбата с халата, да опази златната ябълка и да се ожени за найкрасивата принцеса. Той сякаш е олицетворение на стихове 34, 35 и 36 от втора глава на Вишну Пурана (Вишну Пурана, с. 8). В тях се казва, че „великият принцип на творението има три аспекта: доброжелателен, страстен и инертен“, а от него се „ражда самосъзнанието“ – „причина за възникването на първоелементите и органите на чувствата“. Третият брат е доброжелателен, страстен в изпълнението на целта и воден от инерцията за съхраняване на живота като найвисше благо. Доказва го с раняването на халата и спасяването на златната ябълка. Доказва го с безстрашието да се спусне на долната и на още по-долната земя, да убие халата, змея и триглавата змия, и не на последно място – да пожертва себе си. Така пътят надолу през трите царства е вид посвещение на най-малкия брат в скритите сили на човека, който, воден от доброжелателност и обич, успява да концентрира волята си и да излезе победител. В тази връзка халата, змеят и триглавата змия са символи на изпитанията, през които човек преминава, за да преодолее слабостите си, да опознае себе си и да разбере духовните възможности и качества, които го правят близък и равен с боговете. Без да се възгордява, третият брат продължава пътя си в света, като има вярна спътница – своята интуиция, символизирана от най-красивата и умна принцеса. Третият брат или символът на човека, победил слабостите си, винаги може да се ползва от вечната Божествена мъдрост, символизирана от златната ябълка, която всяка година се ражда от дървото в градината на майката на тримата братя.

Тази българска народна приказка е записана от Ран Босилек, разказана от Славка Славова и илюстрирана от Стоян Илиев (1974 г.). Изданието е на БалканТон.

4 thoughts on “Тримата братя и златната ябълка: местоимения”

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.